Saturday 30 July 2022

Alam Jin




Jin adalah makhluk Allah subhanahu wa Ta’ala yang hidup di alam lain, selain alam manusia dan alam maliakat. Di antara mereka dan manusia terdapat persamaan dari sudut sifat akal dan kedudukannya. Termasuk dari sisi kemampuan mereka untuk berbuat baik dan buruk. Perbezaan ketara mereka dengan manusia adalah dari segi penciptaan. Allah telah mengatakan bahawa jin itu diciptakan dari api, sebagaimana firman-Nya: “Dan kami telah menciptakan jin (sebelum Adam) dari api yang sangat panas” Al Hijr: 27


Ibn ‘Abdul Barr berkata, bahawa jin menurut ahli kalam dan pengetahuan dengan lisan memiliki susunan sebagai berikut:
1. Apabila mereka adalah jin yang bebas (bukan budak), maka mereka disebut sebagai jinni.
2. Jika mereka tinggal bersama manusia, maka mereka disebut ‘Amir, jamaknya adalah ‘Ammar.
3. Jika mereka terlihat oleh anak kecil, maka mereka disebut arwah.
4. Jika buruk dan tercela tingkahlakunya, maka mereka disebut setan.
5. Jika keburukan dan sifat tercelanya lebih besar, serta lebih kuat hasratnya untuk menyesatkan, maka mereka itu adalah ifrit.


Jin merupakan makhluk hidup yang juga dilengkapi dengan akal fikiran, dan juga memiliki keinginan. Mereka juga dipertanggungjawabkan untuk melaksanakan perintah dan meninggalkan larangan Allah. Mereka juga memiliki sifat-sifat yang menyamai manusia atau haiwan.
Jika kita tidak melihat jin, maka sebahagian makhluk hidup yang lain dapat melihat jin; seperti keldai dan anjing. Dalam Musnad Imam Ahmad dan Sunan Abu Dawud dengan sanad yang sahih dari Jabir secara marfu’ dijelaskan: “Jika kalian mendengar lolongan anjing serta ringkihan keldai di malam hari, maka mintalah perlindungan kepada Allah dari godaan setan. Kerana mereka itu (anjing dan setan) melihat sesuatu yang tidak kita lihat” Setan dalam bahasa ‘Arab berkaitan dengan setiap kejelekan dan segala bentuk pembangkangan. Makhluk yang satu ini sentiasa dikaitkan dengan hal-hal yang bersifat pembangkangan kepada Rabb-nya. Setan berkaitan namanya dengan kata thaghut, sebagaimana firman Allah s.w.t dalam Al qur’an: “Orang-orang yang beriman di jalan Allah, dan orang-orang yang kafir berperang di jalan thaghut. Sebab itu, perangilah kawan-kawan setan tersebut. Kerana sesungguhnya tipu daya setan itu adalah lemah. ” An Nisa’:76


Makhluk ini terputus dari rahmat Allah. Sebab itu, mereka dinamai oleh Allah s.w.t dengan sebutan iblis. Iblis adalah perkataan yang berasal daripada perkataan balasa, yang dalam bahasa ‘Arab bermaksud tidak ada kebaikan disisisnya. Iblis itu terputus dan menyesatkan.
Tidak ada nash yang spesifik, yang menunjukkan bahawa setan itu merupakan nenek moyang dari bangsa jin, ataupun salah satu daripada mereka. Walaupun terdapat argumentasi yang menjelaskannya didalam firman Allah s.w.t: “…kecuali iblis. Ia adalah dari golongan jin” Al Kahfi: 50


Ibn Taimiyah Rahimullah mempercayai, bahawa setan itu merupakan nenek moyang dari jin, seperti halnya Adam yang menjadi moyang dari manusia (Majmu’ Al Fatwa, 4;235, 246).
Jin dan setan juga makan serta minum. Dalam kitab Shahih Bukhari dari Abi Hurairah r. a dijelaskan, bahawa Nabi s.a.w memerintahkan untuk mengambil batu untuk beristinja’. Lalu baginda berkata: “Jangan bawakan kepadaku tulang ataupun kekotoran. ” Lalu Abi Hurairah bertanya kepada baginda s.a.w mengapa baginda melarangnya untukmengambil tulang dan kotoran (yang telah kering). Baginda s.a.w menjawab:”Keduanya adalah makanan jin. Kerana telah datang kepadaku delegasi mereka dan mereka menanyakan nikmat untuk mereka. Maka aku bertanya;apakah bekalan kalian? Mereka mereka menjawab dengan keduanya yakni tulang dan kotoran kering. Lalu aku berdoa kepada Allah agar tidak menjadikan tulang dan kotoran yang telah kering untuk beristinja’, serta menjadikannya untuk mereka. Kerana keduanya adalah makanan mereka. ”


Tidak asing dari kita mendengar, bahawa si Fulan dari bangsa manusia menikah dengan jin. Banyak ulama memakruhkan perkara ini. Seperti Al Hassan, Qatadah, Al Hakam dan Ishaq. Sedangkan Imam Malik tidak menemukan dalil yang melarang tentang pernikahan antara jin dengan manusia. Akan tetapi, walaubagaimanapun hal itu kurang disukai. Serta diterangkan tentang hal tersebut dengan perkataannya (Imam Malik):”Akan tetapi, aku memakruhkan jika aku menemukan seorang perempuan dari bangsa kita (manusia) yang sedang hamil, lalu ditanyakan kepadanya; siapa suamimu? Dimana dia menjawab; dari bangsa jin, maka akan banyaklah (terjadi) kerusakan (keburukan) di dalamnya.


Banyak pendapat menentang (tidak sepakat) dengan pernikahan tersebut. Dimana mereka telah memberikan dalil bahawa Allah s.w.t telah memasangkan kepada hamba-Nya dari manusia dengan menjadikan pasangan (bagi mereka) dari jenis mereka sendiri. Jika terjadi perkahwinan di antara manusia dan jin, maka akan timbul persoalan dalam aspek perlaksanaan perkahwinan itu berdasarkan hukum syara’.


Bangsa jin dan setan juga tinggal di muka bumi Allah. Mereka banyak ditemukan di lubang-lubang, padang yang luas, tempat-tempat najis (kamar mandi, tempat kotoran haiwan) dan tanah perkuburan. Setan juga tinggal di rumah yang telah lama ditinggalkan oleh manusia. Namun demikian, mereka tidak akan merasa tenang jika terdapat penyebutan nama Allah s.w.t didalamnya; berzikir, membaca Al quran. Setan juga akan berlarian tatkala mendengar adzan berkumandang. Setan suka berkeliaran pada waktu terbenamnya matahari, yakni waktu senja. Oleh itu, kita tidak digalakkan untuk berada di luar rumah pada waktu senja.


Jin dan setan itu memiliki kemampuan untuk merubah bentuk, yakni dengan bentuk manusia dan juga haiwan. Sebagaimana setan telah datang kepada golongan kaum musyrikin pada hari peperangan Badar dalam rupa Suraqah bin Malik. Jin sering wujud dalam bentuk ular. Rasulullah s.a.w telah melarang untuk membunuh haiwan yang berada didalam rumah kerana dikhuatiri jika haiwan yang dibunuh itu adalah jin yang telah masuk islam.


Rasululkah s.a.w pernah bersabda:
“Sesungguhnya di Madinah ada sekelompok jin yang telah masuk Islam. Barangsiapa yang melihat sesuatu dalam rupa dimaksud (didalam rumahnya), maka izinkinlah kepadanya selama tiga hari. Jika ia tidak pergi selepas tiga hari, maka bunuhlah. Kerana itu adalah setan. ”
Apakah semua ular itu termasuk jin atau sebahagian sahaja?? Dalam hal ini, Rasulullah s.a.w bersabda: “Ular adalah bentuk jin yang terburuk. Seperti halnya monyet dan babi dari Bani Israel”


Allah s.w.t telah memberikan Nabi Sulaiman a.s untuk menguasai jin dan setan. Mereka mengerjakan apa yang diperintahkan oleh Nabi Sulaiman, dan Nabi a.s dapat mengurung dan memenjarakan bagi mereka yang membangkang. Firman Allah s.w.t: “Kemudian Kami tundukkan kepadanya angin yang berhembus dengan baik menurut (ke mana saja ) yang dikehendakinya. Dan (Kami tundukkan pula kepadanya) setan-setan, semuanya ahli bangunan serta penyelam. Dan setan lain yang terikat dalam belenggu. Shad, 36-38


Jin tidak mampu unuk melawan mukjizat yang didatangkan oleh Allah untuk Rasul-Nya dan menjadi bukti atas kebenaran terhadap apa yang dibawanya. Dan ketika sebahagian orang kafir berdalih bahawa Al-quran adalah produk dari setan, maka Allah segera menjawab dengan menurunkan firman-Nya: “Dan Al-quran itu bukanlah dibawa turun oleh setan-setan. Serta tidaklah patut mereka membawa turun Al-quran itu. Dan mereka pun tidak akan kuasa. Sesungguhnya mereka benar-benar dijauhkan daripada mendengar Al-quran itu. ” Asy Syu’ara:210-212


Setan juga tidak mampu untuk menyerupai bentuk Rasulullah s.a.w (sekalipun) dalam mimpi. Sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam At Tirmidzi dalam kitab sunan miliknya dengan sanad yang shahih (dimana Nabi s.a.w pernah bersabda): “Siapa yang melihatku, maka itulah aku. Kerana setan tidak akan mampu untuk menyerupai diriku(Nabi s.a.w)” HR. Tirmidzi


Dengan dalil ini, siapa yang melihat Rasulullah s.a.w dalam mimpinya, maka sungguh dia telah melihat kebenaran. Iaitu, yang sesuai dengn sifat Nabi yang diriwayatkan kepada kita oleh berbagai hadis. Jika tidak sesuai maka apa yang kita lihat itu ada sebaliknya dari yang benar, dan bertentangan dengan bukti yang kuat.
Tujuan penciptaan jin adalah sama seperti tujuan penciptaan manusia. Sebagaimana dinyatakan didalam firman Allah s.w.t: “ Aku tidak menciptakan jin dan manusia, melainkan supaya mereka menyembah-Ku” Adz Dzariyat, 56


Dengan demikian, maka jin terbebani pula dengan perintah-perintah dan juga larangan-larangan. Siapa di antara mereka yang taat kepada Allah, maka Allah s.w.t akan redha kepadanya, dan ia (jin) akan dimasukkan ke dalam syurga-Nya. Sedangkan bagi siapa yang membangkang, maka baginya neraka.


Allah s.w.t memberikan kepada jin kekuatan untuk beriman ataupun berlaku kufur. Begitu juga setan yang dahulunya termasuk hamba Allah yang beriman bersama para malaikat, dimana kemudian ia berlaku kufur. Dan ketika ia berada dalam kekafiran, maka jadilah ia suka kepada kejelekan, serta sentiasa mencari jalan kejelekan pula. Mereka suka mengerjakannya, serta mengajak kita untuk ikut melakukannya juga. Ia tamak terhadap apa yang buruk untuk dirinya, sehingga wajib baginya untuk diseksa.




Permusuhan antara manusia dengan setan sudah berakar sangat dalam. Kembali kepada sejarah permusuhan keduanya, yang itu dimulai pada hari ketika Allah s.w.t menyepurnakan penciptaan Adam a.s, atau sebelum ditiupkan padanya ruh. Setan lalu mendatanginya dan berkata:”Jika engkau menjadi penguasaku kelak, maka aku akan membangkang kepadamu. Dan jika engkau menjadi bawahanku, maka aku akan mencelakakanmu. ”


Dan setelah Allah meniupkan kepada Adam ruh, maka Dia memerintahkan kepada para malaikat untuk sujud kepadanya, dimana iblis juga menyembah Allah bersama para malaikat di langit, hingga perintah itu juga berlaku kepadanya. Akan tetapi, iblis merasa lebih besar (angkuh) dan sombong, sehingga ia enggan untuk sujud kepada Adam. Ia berkata:”Aku lebih baik daripada dirinya (Adam). Aku diciptakan dari api dan ia diciptakan dari tanah. ”


Dan ketika mata bapak kita (Adam) terbuka, ia melihat dirinya dihormati. Ia melihat para malaikat bersujud kepadanya. Di samping itu, ia juga menemukan musuh yang kelak akan mengintimidasi dirinya dan juga keturunnya dengan kehancuran serta kesesatan.
Allah s.w.t lalu mengusir setan dari syurga kerana kesombongannya. Ia juga mendapat janji dari Allah iaitu ia akan ditangguhkan (azab terhadap dirinya) sampai hari hai kiamat kelak. Firman Allah s.w.t: “Iblis menjawab;’beri tangguhlah aku sampai waktu mereka dbangkitkan (kiamat). ’Allah berfirman;’sesungguhnya engkau termasuk dari mereka yang diberi tangguh. ” Al A’raf:14-15


Maka sang terlaknat berjanji akan menyesatkan keturunan Adam, serta menipu mereka (sebagaimana firman-Nya): “iblis menjawab; ‘kerana Engkau telah menghukum aku tersesat, maka aku benar-benar akan menghalang meraka dari jalan yang lurus. Kemudian aku akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan serta kiri mereka. Dan engkau tidak akan mendapati dari mereka bersyukur (taat). ” Al A’raf:16-17


Dari pernyataan tersebut menggambarkan kesungguhan setan untuk menyesatkan keturunan Adam a.s.
Setan berusaha untuk menyesatkan anak Adam dalam pelbagai cara. Antaranya ialah:
- Menghias yang batil; yakni menghiasi yang batil dalam gambaran kebenaran, lalu mengemas kebenaran dalam rupa yang batil.
- Menamai perkara yang haram dengan sesuatu yang indah. Perkara yang dimaksudkan di sini adalah sebuah perkara yang mengajak kepada berlaku maksiat.
- Sentiasa mengajak pada perilaku pemborosan. Setan akan meniupkan rasa was-was ke dalam hati manusia supaya sentiasa merasa kurang terhadap ibadah yang dilakukan. Serta hamba tersebut akan merasakan bahawa dia perlu menambahkan sesuatu yang tidak diajar oleh Islam. Sehingga hal itu menyebabkan kepada pemborosan dan perbuatan bid’ah, atau mungkin juga menyimpang dari ajaran Islam yang sebenar.
- Menghalangi manusia untuk mengerjakan ibadah serta mempengaruhi kepada kelemahan dan kemalasan. Setan memujuk seseorang itu supaya bertangguh-tangguh, bermalas-malasan dalam melaksanakan ibadah. Oleh itu, setiap muslim disarankan agar segera melaksanakan sesuatu ibadah.
- Selalu berdusta dalam janji. Setan mendatangi manusia dengan janji-janji dusta dan memberikan angan-angan manis. Padahal setan menjerumuskannya ke jurang kesesatan.
- Setan menyatakan bahawa ia sedang memberi nasihat kepada manusia. Setan mengajak seseorang kepada jurang kemaksiatan dengan dalih, bahawa ia sedang memberi nasihat dan menginginkan orang tersebut untuk mendapatkan kebaikan.
- Mendorong manusia ke jalan shubhah. Setan menggoncang akidah manusia dengan menemukan manusia dengan keragu-raguan; yakni shubhah. Sebagaimana Rasulullah s.a.w telah mengingatkan kepada kita untuk sentiasa waspada atas berbagai bentuk shubhah yang kita temui.
- Nyanyian dan muzik. Ini merupakan cara setan untuk merosakkan jiwa manusia dengan mendengar siulan, tepukan, nyanyian dengan alat-alat yang diharamkan, yang membuat hati itu jauh dengan Al-quran, serta cenderung kepada kefasikan dan berbuat maksiat. Namun jika sesuatu nyanyian itu memuji Allah, ia dibenarkan dalam Islam.


Banyak orang menyangka bahawa jin mengetahui yang ghaib, jin dapat memberi dan menguatkan pengetahuannya tentang sesuatu yang bersifat ghaib. Telah dijelaskan oleh Allah s.w.t bahawa semua itu adalah dusta. Ini ditunjukkan-Nya ketika Dia mencabut nyawa Nabi Sulaiman a.s. di mana Nabi diberi kekuatan untuk memberi perintah kepada bangsa jn. Dan jasad Nabi a.s tidak bergerak unuk beberapa saat lamanya. Sehingga para jin tetap mengerjakan apa yang sedang Nabi Sulaiman perintahkan kepada mereka. Mereka tidak menyedari kematian Nabi Sulaiman sehingga ketika tongkat Nabi Sulaiman telah habis dimakan oleh rayap, lalu terjatuh. Jelaslah bahawa mereka dusta jika mereka tahu akan hal yang ghaib
Masih banyak orang yang mempercayai bahawa dukun dan tukang amal mengetahui tentang perkara-perkara ghaib, padahal yang ghaib itu (ilmunya) hanya ada pada kekuasaan Allah s.w.t semata-mata. Tidak akan dijelaskan tentang sesuatu yang ghaib itu, kecuali kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dari orang-orang yang soleh.
Musuh manusia yang terburuk ini (yakni setan) adalah penipu yang tamak dan selalu ingin menyesatkan Bani Adam. Sebagaimana yang telah dinyatakan bahawa setan akan berusaha bersungguh-sungguh dan akan melakukan apa sahaja cara untuk menyesatkan anak Adam. Justeru, sebagai seorang muslim, kita wajib sentiasa mempersiapkan diri dengan senjata-senjata untuk memerangi setan serta godaannya. Antara senjata-senjata orang mukmin ialah :
1. Berpegang kepada Al-quran dan As-sunnah, yakni memahami dan mengamalkan keduanya. Al-quran dan As-sunnah merupakan petunjuk ke jalan kebenaran. Sedangkan setan berusaha agar kita keluar dari jalan yang lurus itu. Oleh itu, kita hendaklah mengikut apa yang telah ditunjukkan oleh Allah s.w.t baik dari segi akidah, perkataan, ibadah dan syariat.
2. Berlindung kepada Allah dan memohon penjagaan daripada-Nya, yakni sentiasa berdoa kepada Allah supaya diberi perlindungan daripada setan yang direjam. Kerana, Allah Maha Berkuasa untuk berbuat segalaya.
3. Sentiasa berzikir kepada Allah, kerana dengan berzikir kita dapat mendekatkan diri kepada Allah s.w.t, secara tidak langsung kita dapat menjauhkan diri daripada setan yang durjana itu.
4. Sentiasa menjaga pancaindera, kerana setan akan sentiasa mencari jalan untuk menghasut manusia melakukan kejahatan.
5. Sentiasa bertenang dan tidak terburu-buru dalam semua perkara. Hal ini kerana, sikap terburu-buru amat disukai setan. Sikap ini dapat menyebabkan manusia terdorong untuk membuat kesalahan.
6. Menutup mulut apabila menguap. Menguap termasuk dalam perkara yang disukai setan. Kerana itu, Rasulullah s.a.w telah memerintahkan kepada kita supaya untuk menahan semampu kita. Itu kerana menguap merupakan tanda kemalasan. Sedangkan setan sangat jika manusia itu malas, lemah dan lalai dalam beribadat.
7. Taubat dan istighfar. Ketika seorang hamba berhadapan dengan tipu daya setan, maka hendaklah dia segera bertaubat dan meminta perlindungan daripada Allah s.w.t.
Setan dan jin juga merupakan makhluk Allah dimuka bumi ini. Kita semua diciptakan untuk mengabdikan diri kepada Allah s.w.t. Namun setan secara terang-terangan telah memilih untuk menjadi kafir. Sebagai seorang muslim dan mukmin, kita hendaklah menjauhkan diri dari godaan setan serta sekutunya. Semoga kita semua berada dalam perlindungan Allah s.w.t. Wallahu’alam.

Friday 25 March 2022

Kisah Nabi Muhammad SAW Membelah Bulan





Di zaman Jahilliyah hiduplah raja bernama Habib bin Malik di Syam, dia penyembah berhala yang fanatik dan menentang serta membenci agama yang didakwahkan Rasulullah Saw.

Suatu hari Abu Jahal menyurati Raja Habib bin Malik perihal Rasulullah Saw. Surat itu membuatnya penasaran dan ingin bertemu dengan Rasulullah Saw, dan membalas surat itu Ia akan berkunjung ke Mekah.

Pada hari yang telah ditentukan berangkatlah Ia dengan 10.000 orang ke Mekah.

Sampai di Desa Abtah, dekat Mekah, ia mengirim utusan untuk memberitahu Abu Jahal bahwa Dia telah tiba di perbatasan Mekah.

Maka disambutlah Raja Habib oleh Abu Jahal dan pembesar Quraisy.

“Seperti apa sih Muhammad itu..?”

Tanya Raja Habib setelah bertemu dengan Abu Jahal.

“Sebaiknya Tuan tanyakan kepada Bani Haasyim,” jawab Abu Jahal. Lalu Raja Habib menanyakan kepada Bani Hasyim.

“Di masa kecilnya, Muhammad adalah anak yang bisa di percaya, jujur, dan baik budi.

Tapi, sejak berusia 40 tahun, Ia mulai menyebarkan agama baru, menghina dan menyepelekan tuhan-tuhan kami.

Ia menyebarkan agama yang bertentangan dengan agama warisan nenek moyang kami,” jawab salah seorang keluarga Bani Hasyim.

Raja Habib memerintahkan untuk menjemput Rasulullah Saw, dan menyuruh untuk memaksa bila Ia tidak mau datang.

Dengan menggunakan jubah merah dan sorban hitam, Rasulullah Saw datang bersama Abu Bakar As Siddiq ra, dan Khadijah ra.

Sepanjang jalan Khadijah Ra, menangis karena khawatir akan keselamatan suaminya, demikian pula Abu Bakar ra. “Kalian jangan takut, kita serahkan semua urusan kepada Allah ﷻ ” Kata Rasulullah Saw.

Sampai di Desa Abthah, Rasulullah Saw di sambut dengan ramah dan dipersilahkan duduk di kursi yang terbuat dari emas.

Ketika Rasulullah Saw duduk di kursi tersebut, memancarlah cahaya kemilau dari wajahnya yang berwibawa, sehingga yang menyaksikannya tertegun dan kagum

Maka berkata Raja Habib:

“Wahai Muhammad setiap Nabi memiliki mukjizat, mukjizat apa yang Engkau miliki..?”

Dengan tenang Rasulullah Saw balik bertanya:

“Mukjizat apa yang Tuan kehendaki..?”

Raja Habib bin Malik Menjawab:

“Aku menghendaki matahari yang tengah bersinar engkau tenggelamkan, kemudian munculkanlah bulan. Lalu turunkanlah bulan ke tanganmu, belah menjadi dua bagian, dan masukkan masing-masing ke lengan bajumu sebelah kiri dan kanan.

Kemudian keluarkan lagi dan satukan lagi. Lalu suruhlah bulan mengakui engkau adalah Rasul. Setelah itu kembalikan bulan itu ke tempatnya semula. Jika engkau dapat melakukannya, aku akan beriman kepadamu dan mengakui kenabianmu,”.

Mendengar itu Abu Jahal sangat gembira, pasti Rasulullah Saw tidak dapat melakukannya. Dengan tegas dan yakin Rasulullah Saw menjawab: “Aku penuhi permintaan Tuan.”

Kemudian Rasulullah Saw berjalan ke arah Gunung Abi Qubaisy dan shalat dua rakaat.

Slesai shalat, Beliau Saw berdoa dengan menengadahkan tangan tinggi-tinggi, agar permintaan Raja Habib terpenuhi.

Seketika itu juga tanpa diketahui oleh siapapun juga turunlah 12.000 malaikat.



Maka berkatalah malaikat:

“Wahai Rasulullah, Allah menyampaikan salam kepadamu.

Allah berfirman: ‘Wahai kekasih-Ku, janganlah engkau takut dan ragu. Sesungguhnya Aku senantiasa bersamamu. Aku telah menetapkan keputusan-Ku sejak Zaman Azali.’

Tentang permintaan Habib bin Malik, pergilah engkau kepadanya untuk membuktikan kerasulanmu. Sesungguhnya Allah yang menjalankan matahari dan bulan serta mengganti siang dengan malam.

Habib bin Malik mempunyai seorang putri cacat, tidak punya kaki dan tangan serta buta. Allah ﷻ telah menyembuhkan anak itu, sehingga ia bisa berjalan, meraba dan melihat.”

Lalu bergegaslah Rasulullah Saw turun menjumpai orang kafir, sementara bias cahaya kenabian yang memantul dari wajahnya semakin bersinar.

Waktu itu matahari telah beranjak senja, matahari hampir tenggelam, sehingga suasananya remang-remang

Tak lama kemudian Rasulullah Saw berdoa agar bulan segera terbit. Maka terbitlah bulan dengan sinar yang benderang.

ILUSTRASI Terbelahnya Bulan Lalu dengan dua jari Rasulullah Saw mengisyaratkan agar bulan itu turun ke pada nya.

Tiba-tiba suasana jadi amat menegangkan ketika terdengar suara gemuruh yang dahsyat.

Segumpal awan mengiringi turunnya bulan ke tangan Rasulullah Saw. Segera setelah itu Beliau rosulalloh membelahnya menjadi dua bagian, lalu Beliau masukkan ke lengan baju kanan dan kiri.

Tidak lama kemudian, Beliau rosulalloh mengeluarkan potongan bulan itu dan menyatukannya kembali.

Dengan sangat takjub orang-orang menyaksikan Rasulullah Saw menggengam bulan yang bersinar dengan indah dan cemerlang.

Bersamaan dengan itu bulan mengeluarkan suara:

“Asyhadu alla ilaha illallah, wa asyhadu anna Muhammadan ‘abduhu wa rasuluh.” Menyaksikan keajaiban itu, pikiran dan perasaan semua yang hadir terguncang. Sungguh, ini bukan mimpi, melainkan sebuah kejadian yang nyata..! Sebuah mukjizat luar biasa hebat yang disaksikan sendiri oleh Raja Habib bin Malik.

Ia menyadari, itu tak mungkin terjadi pada manusia biasa, meski ia lihai dalam ilmu sihir sekalipun..!

Namun, hati Raja Habib masih beku. Maka ia pun berkata, “Aku masih mempunyai syarat lagi untuk mengujimu.” Belum lagi Raja Habib sempat melanjutkan ucapannya, Rasulullah memotong pembicaraan, “Engkau mempunyai putri yang cacat, bukan..?

Sekarang, Allah SWT telah menyembuhkannya dan menjadikannya seorang putri yang sempurna.”

Raja Habib pun terkejut karena tidak ada siapapun yang tahu penyakit anaknya itu yaitu lumpuh dan matanya buta kecuali orang-orang istana dan mereka yang dekat dengannya saja.

Mendengar itu, betapa gembiranya hati Raja Habib. Spontan ia pun berdiri dan berseru, “Hai penduduk Mekah..!

Kalian yang telah beriman jangan kembali kafir, karena tidak ada lagi yang perlu diragukan.

Ketahuilah, sesungguhnya aku bersaksi: tiada Tuhan selain Allah dan tiada sekutu baginya; dan aku bersaksi sesungguhnya Muhammad adalah Utusan dan hamba-Nya..!”

Melihat semua itu Abu Jahal jengkel dan marah, dengan emosi berkata kepada Raja Habib:

“Wahai…! Raja Habib engkau beriman kepada tukang sihir ini, hanya karena menyaksikan kehebatan sihirnya..?”

Namun Raja Habib tidak menghiraukannya dan berkemas untuk pulang. Sampai di pintu gerbang istana, putrinya yang sudah sempurna, menyambutnya sambil mengucapkan dua kalimat sahadat. Tentu saja Raja Habib terkejut. “Wahai putriku, darimana kamu mengetahui ucapan itu..?

Siapa yang mengajarimu..?”

“Aku bermimpi didatangi seorang lelaki tampan rupawan yang memberi tahu ayah telah memeluk Islam. Dia juga berkata, jika aku menjadi muslimah, anggota tubuhku akan lengkap. Tentu saja aku mau, kemudian aku mengucapkan dua kalimat sahadat,” jawab sang putri.

Maka seketika itu juga Raja Habib pun bersujudlah sebagai tanda syukur kepada Allah.


Sunday 16 October 2016

siapakah fir'aun yang sebenarnya.

FIR'AUN DAN ISTERINYA

PENDAHULUAN
Kali ini, penulis menulis makalah yang berbau sejarah. Yang dijadikan topik adalah sekitar kisah Fir’aun dan isterinya. Di berbagai media di internet dijelaskan tentang penemuan-penemuan yang berhubungan dengan sejarah Mesir kuno. Di antaranya adalah mumi, piramid, dan kuburan tua. Makalah ini ditulis untuk mencari tahu tentang hubungan antara yang tertulis dalam Al Qur’an, yaitu tentang Fir’aun dan isterinya, dan hasil penemuan tersebut.

FIR’AUN DALAM AL QUR’AN
Fir’aun (bahasa inggeris : Pharaoh) adalah seorang tokoh Mesir yang disebutkan dalam Al Qur’an (43:51). Fir’aun adalah julukan bagi raja-raja di kerajaan Mesir. Dengan demikian, para Fir’aun Mesir mempunyai nama gelar raja yang berbeda-beda. Misalnya, nama gelar raja Mesir dinasti ke 19 adalah Rameses/Ramesses atau Ramses.

43:51. Dan Fir'aun berseru kepada kaumnya (seraya) berkata: "Hai kaumku, bukankah kerajaan Mesir ini kepunyaanku dan (bukankah) sungai-sungai ini mengalir di bawahku; maka apakah kamu tidak melihat(nya)?

Kisah Fir’aun dan Nabi Musa disebutkan dalam Al Qur’an (7:103). Fir’aun yang manakah yang hidup dan berinteraksi dengan Nabi Musa? Apakah Ramses I, Ramses II, atau yang selainnya? Inilah yang menjadi pertanyaan banyak orang.

7:103. Kemudian Kami utus Musa sesudah rasul-rasul itu dengan membawa ayat-ayat Kami kepada Fir'aun dan pemuka-pemuka kaumnya, lalu mereka mengingkari ayat-ayat itu. Maka perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang membuat kerusakan.

Penemuan mumi (tubuh orang mati yang diawetkan) di Mesir sering dikaitkan dengan nama raja di Mesir. Menuruthttp://en.wikipedia.org/wiki/Ramesses_II, salah satu mumi yang pernah ditemukan adalah mumi Fir’aun yang bergelar raja Ramses IIyang hidup dari 1303 BC – 1213 BC (sekadar mengingatkan bahwa kisaran waktu BC (Before Christ) adalah menurun dari yang besar ke yang lebih kecil). Gambar mumi Rameses II adalah sebagai berikut (sumber :http://ancienthistory.about.com/od/egypt/ig/Ancient-Egypt/Pharaoh-Ramses-II-of-Egypt.htm).


Gambarnya yang lebih detail disajikan pula untuk memperlihatkan tingkat keutuhan mumi Ramses II. Gambarnya adalah sebagai berikut (sumber :http://www.nadeemdownloads.com/Pharoah%20(Ramses%202).html).


Benarkah itu mumi raja Mesir yang disebutkan dalam Al Qur’an? Makalah ini akan berusaha menjawabnya dengan ayat-ayat Al Qur’an. Ayat-ayat Al Qur’an yang diduga kuat berhubungan dengan penemuan mumi tersebut adalah 10:90 sampai 10:92.

10:90. Dan Kami memungkinkan Bani Israil melintasi laut, lalu mereka diikuti oleh Fir'aun dan bala tentaranya, karena hendak menganiaya dan menindas (mereka); hingga bila Fir'aun itu telah hampir tenggelam berkatalah dia: "Saya percaya bahwa tidak ada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan saya termasuk orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)."

10:91. Apakah sekarang (baru kamu percaya), padahal sesungguhnya kamu telah durhaka sejak dahulu, dan kamu termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan.

10:92. Maka pada hari ini Kami selamatkan badanmu supaya kamu dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudahmu dan sesungguhnya kebanyakan dari manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan Kami.

Kunci jawaban pertanyaan tentang mumi tersebut ada pada 10:92. Dalam terjemahan 10:92 versi Dep. Agama RI, secara eksplisit disebutkan penyelamatan badan Fir’aun. Artinya, yang diselamatkan adalah badannya. Bagaimana dengan jiwanya? Apakah Fir’aun benar-benar mati pada kejadian itu? Ini perlu diklarifikasi lebih lanjut karena ada terjemahan versi lain yang membangkitkan pertanyaan tersebut. Ayat terjemahan tersebut adalah sebagai berikut.

010.092 "This day shall We save thee in the body, that thou mayest be a sign to those who come after thee! but verily, many among mankind are heedless of Our Signs!" (versi Abdullah Yusuf Ali).

Terjemahan frase yang bergarisbawah adalah Kami selamatkan kamu dalam tubuh tersebut. Di sini, Fir’aun diselamatkan dalamtubuh tersebut. Tubuh apa? Apakah tubuh kapal atau tubuh ikan atau tubuh yang selainnya? Hal ini berpotensi menimbulkan penafsiran bahwa Fir’aun tidak mati pada waktu itu. Pertanyaan spekulatif tersebut perlu dijawab dahulu karena menurut yang penulis tonton dalam film ”The Ten Commandments”, Fir’aun tidak mati ketika Nabi Musa membelah laut. Oleh karena itu, kita perlu menegaskan lebih dahulu sebelum menyimpulkan bahwa Fir’aun mati atau tidak dalam peristiwa tersebut.

Dijelaskan bahwa Fir’aun akhirnya tenggelam dalam pengejaran Nabi Musa dan umatnya (20:78; 2:50; 43:55; dan 7:136). Orang yang tenggelam dalam air laut akan mati karena manusia tidak bisa hidup dalam air laut. Penenggelaman Fir’aun dan pengikutnya adalah sebagai hukuman (43:55 dan 7:136) sehingga mereka pasti mati.

20:78. Maka Fir'aun dengan bala tentaranya mengejar mereka, lalu mereka ditutup oleh laut yang menenggelamkan mereka.

2:50. Dan (ingatlah), ketika Kami belah laut untukmu, lalu Kami selamatkan kamu dan Kami tenggelamkan (Fir'aun) dan pengikut-pengikutnya sedang kamu sendiri menyaksikan.

43:55. Maka tatkala mereka membuat Kami murka, Kami menghukum mereka lalu kami tenggelamkan mereka semuanya (di laut),

7:136. Kemudian Kami menghukum mereka, maka Kami tenggelamkan mereka di laut disebabkan mereka mendustakan ayat-ayat Kami dan mereka adalah orang-orang yang melalaikan ayat-ayat Kami itu.

Bagaimana dengan spekulasi bahwa Allah menerima taubat Fir’aun dan kemudian menyelamatkan jiwanya dalam peristiwa itu? Ayat 20:40 dan 20:41 menegaskan bahwa taubatnya tidak diterima karena pada hari kiamat mereka akan masuk neraka.

20:40. Maka Kami hukumlah Fir'aun dan bala tentaranya, lalu Kami lemparkan mereka ke dalam laut. Maka lihatlah bagaimana akibat orang-orang yang zalim.

20:41. Dan Kami jadikan mereka pemimpin-pemimpin yang menyeru (manusia) ke neraka dan pada hari kiamat mereka tidak akan ditolong.

Dari uraian di atas, dapat disampaikan di sini bahwa Fir’aun mati karena ditenggelamkan ke dalam laut oleh Allah. Lalu, apa maksudKami selamatkan kamu dalam tubuh tersebut? Menurut penulis, yang selamat adalah nama dan kisah kehidupannya. Nama dan kisah Fir’aun melekat dalam tubuhnya dan akan tetap hidup sampai sekarang, tidak hanya ada dalam Al Qur’an. Menurut penulis, setelah tenggelam dan mati, tubuhnya masih dalam keadaan utuh dan tidak dimakan binatang laut. Kemudian, oleh keluarga kerajaan yang tidak ikut dalam pengejaran Nabi Musa, tubuhnya diawetkan dalam bentuk mumi. Perlu diingat bahwa yang diinginkan Allah pasti terjadi. Jika Allah ingin menyelamatkan tubuh Fir’aun, tubuh Fir’aun pun pasti akan selamat. Itulah kurang-lebih makna Allah menyelamatkan badan Fir’aun dalam 10:92.

Jika mumi tersebut ditemukan, mumi tersebut akan menjadi bukti bahwa kisah Fir’aun dalam Al Qur’an adalah fakta sejarah. Dan yang lebih penting lagi, mumi tersebut akan menjadi pelajaran bagi manusia sesudah Nabi Musa yaitu tentang akibat yang akan dialami oleh orang yang kehidupannya seperti Fir’aun.

Berkaitan dengan penemuan mumi yang diduga adalah Fir’aun bergelar Ramses II, kita belum dapat memastikan bahwa yang ditenggelamkan di laut oleh Allah adalah Ramses II. Yang dapat disampaikan adalah bahwa mungkin saja Fir’aun yang disebutkan dalam Al Qur’an adalah Ramses II. Oleh karena itu, kepastian bahwa Ramses II adalah Fir’aun yang dikisahkan dalam Al Qur’an membutuhkan penelitian lebih lanjut.

Sebuah makalah dalam
 menyebutkan bahwa ada seorang dokter Perancis bernama Maurice Bucaille yang menyelidiki penyebab kematian Ramses II. Beliau mendapati kondisi mumi raja tersebut lebih terselamatkan daripada mumi-mumi yang lain. Ini menunjukkan bahwa ada suatu mekanisme penyelamatan tubuh seperti yang disebutkan dalam 10:92. Selain itu, beliau mendapati kandungan garam pada mumi tersebut, yang diduga menjadi penyebab kematian raja Ramses II. Temuan tersebut mendukung dugaan bahwa Ramses II mati karena tenggekam dalam air laut. Berdasarkan temuan tersebut, banyak orang beranggapan bahwa Ramses II adalah Fir’aun yang disebutkan dalam Al Qur’an.

Suatu anggapan belum tentu benar sehingga perlu dibuktikan lagi kebenarannya melalui penelitian. Walaupun demikian, berdasarkan hasil penelitian yang sudah ada hingga saat ini, penulis berpendapat bahwa Ramses II adalah Fir’aun yang disebutkan dalam Al Qur’an.

ISTERI FIR’AUN CONTOH WANITA BERIMAN
Isteri Fir’aun adalah contoh bagi orang-orang yang beriman (66:11). Sebelum membahas lebih lanjut, kata perumpamaan dalam terjemahan versi Dep. Agama RI perlu dibahas lebih dahulu.Perumpamaan mempunyai arti yang bersifat pengandaian (tidak sebenarnya) yang jika disambung dengan kata bagi (kata yang mengikuti dalam naskah terjemahan) menjadi tidak cocok.

66:11. Dan Allah membuat isteri Fir'aun perumpamaan bagi orang-orang yang beriman, ketika ia berkata: "Ya Rabbku, bangunkanlah untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam firdaus, dan selamatkanlah aku dari Fir'aun dan perbuatannya, dan selamatkanlah aku dari kaum yang zhalim. (versi Dep. Agama RI)

Abdullah Yusuf Ali menerjemahkan kata yang diterjemahkan menjadiperumpamaan tersebut menjadi an example (sebuah contoh). Kutipan terjemahannya adalah sebagai berikut.

066.011 And Allah sets forth, as an example to those who believe the wife of Pharaoh: Behold she said: "O my Lord! Build for me, in nearness to Thee, a mansion in the Garden, and save me from Pharaoh and his doings, and save me from those that do wrong";  (versi Abdullah Yusuf Ali)

Jadi, terjemahan 66:11 versi Dep. Agama adalah tidak tepat. Jika direvisi, terjemahan tersebut akan menjadi seperti berikut ini.

66:11. Dan Allah membuat isteri Fir'aun satu contoh bagi orang-orang yang beriman, ketika ia berkata: "Ya Rabbku, bangunkanlah untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam firdaus, dan selamatkanlah aku dari Fir'aun dan perbuatannya, dan selamatkanlah aku dari kaum yang zhalim.

Ayat tersebut menerangkan bahwa isteri Fir’aun beriman kepada Allah. Ia lebih memilih beriman kepada Allah daripada mengikuti suaminya yang kafir. Sebagai contoh orang beriman, ia tentu termasuk orang-orang yang berada di jalan Allah dan akan dimasukkan ke dalam surga.

Siapa yang mengajari isteri Fir’aun tentang keimanan pada Allah? Tentu saja, yang mengajari adalah Nabi Musa karena Nabi Musa sudah lama tinggal bersama keluarga Fir’aun (26:18). Menurut penulis, istri Fir’aun yang disebut dalam 66:11 adalah ibu angkat Musa (20:9). Dengan demikian, wajar jika istri Fir’aun mendapat ajaran islam dari anak angkatnya, yaitu Musa. Ayat 20:9 juga menunjukkan bahwa isteri Fir’aun jauh lebih tua daripada Nabi Musa karena selisih umurnya sama dengan selisih umur antara seorang bayi dan ibunya. Demikian juga, Fir’aun sendiri juga jauh lebih tua daripada Musa karena menjumpai Musa ketika masih kanak-kanak (26:18). Kisah tentang hal tersebut dalam Al Qur’an berbeda dengan yang ada dalam film ”The Ten Commandments”. Dalam film itu, Fir’aun yang bermusuhan dengan Nabi Musa kurang lebih mempunyai umur yang sebaya dengan Nabi Musa. Isterinya pun demikian juga. Dalam film itu pula, yang mengasuh Musa kecil adalah isteri ayah Fir’aun yang bermusuhan dengan Nabi Musa, bukan isteri Fir”aun yang bermusuhan dengan Musa.

20:9. Dan berkatalah isteri Fir'aun: "(Ia) adalah penyejuk mata hati bagiku dan bagimu. Janganlah kamu membunuhnya, mudah-mudahan ia bermanfaat kepada kita atau kita ambil ia menjadi anak", sedang mereka tiada menyadari.

26:18. Fir'aun menjawab: "Bukankah kami telah mengasuhmu di antara (keluarga) kami, waktu kamu masih kanak-kanak dan kamutinggal bersama kami beberapa tahun dari umurmu.

Jadi, kondisi keluarga Fir’aun yang tertuang dalam Al Qur’an adalah sebagai berikut. Fir’aun yang bermusuhan dengan Musa mempunyai isteri yang memungut Musa sebagai anaknya. Fir’aun yang bermusuhan dengan Musa mempunyai umur yang jauh lebih tua daripada Musa karena hubungannya seperti antara ayah dan anak. Hubungan antara isteri Fir’aun yang bermusuhan dengan Musa adalah seperti antara ibu dan anak.

Isteri Fir’aun yang menjadi contoh wanita beriman yang disebutkan dalam 66:11 adalah isteri Fir’aun yang memungut Musa sebagai anaknya. Hal tersebut tercermin pada doanya yang disebutkan dalam ayat tersebut. Doa tersebut menunjukkan bahwa Fir’aun yang dimaksud adalah yang bermusuhan dengan Nabi Musa. Artinya, ia adalah istri Fir’aun pada saat Fir’aun yang bermusuhan dengan Nabi Musa masih hidup.

Siapakah isteri Fir’aun tersebut? Isteri Ramses II yang kuburannya ditemukan bernama Nefertari. Gambar Nefertari yang terdapat pada tembok makamnya adalah seperti berikut ini (sumber :http://en.wikipedia.org/wiki/Nefertari).


Apakah Nefertari adalah isteri Fir’aun yang menjadi contoh wanita beriman? Rasa-rasanya, sulit untuk mendapatkan jawaban yang meyakinkan. Mungkin saja, Fir’aun mempunyai isteri lebih dari satu. Yang memungut Musa menjadi anak angkat dan kemudian beriman kepada Nabi Musa mungkin hanyalah salah satu dari sejumlah isteri Fir’aun. Oleh karena itu, Nefertari belum tentu ibu angkat Nabi Musa.

Walaupun demikian, kita bisa mengambil pelajaran dari gambar Nefertari dalam kuburannya, yaitu tentang busana atau pakaian yang dikenakan oleh isteri-isteri Fir’aun. Menurut penulis, pakaian yang dipakai oleh isteri Fir’aun yang dijadikan sebagai contoh wanita beriman oleh Allah kurang lebih sama dengan yang dipakai Nefertari. Pakaian isteri Fir’aun mencerminkan selera Fir’aun tentang pakaian isteri-isterinya sehingga yang dipakai oleh mereka mengikuti ketentuan kerajaan. Oleh karena itu, pakaian yang dipakai Nefertari menggambarkan pakaian isteri Fir’aun yang dijadikan sebagai contoh wanita beriman oleh Allah.

Jika dicermati, pakaian Nefertari dalam gambar tersebut mencitrakan wanita terhormat. Rambutnya ditutupi sejenis mahkota dan sebagian darinya kelihatan terurai ke bawah. Bagian dadanya tertutup sedangkan bagian lengannya adalah kain transparan bermotif garis. Selebihnya, pembaca dapat mengamatinya sendiri.

Yang menarik adalah bahwa Nefertari tidak menggunakan jilbab atau kerudung yang menutupi rambut. Kemudian, bagian dadanya tertutup kain. Dengan demikian, para isteri Fir’aun tidak menutupi seluruh rambutnya atau tidak berjilbab atau tidak berkerudung. Oleh karena itu, penulis berpendapat bahwa contoh wanita beriman yang disebutkan dalam Al Qur’an juga tidak menutupi seluruh rambutnya atau tidak berjilbab atau tidak berkerudung.

Berdasarkan hasil penelitian yang ada hingga saat ini, penulis berpendapat bahwa Fir’aun yang disebutkan dalam Al Qur’an adalah Ramses II yang hidup dari dari 1303 BC – 1213 BC. Selain itu, isterinya yang bernama Nefertari belum tentu isteri Fir’aun yang dijadikan sebagai contoh wanita beriman oleh Allah. Menurut penulis, isteri Fir’aun yang dijadikan sebagai contoh wanita beriman oleh Allah tidak berkerudung atau tidak berjilbab. Artinya, untuk menjadi wanita beriman, seorang wanita tidak harus menutupi seluruh rambutnya dengan kerudung atau penutup rambut lainya.

adakah kita layak memasuki syurga ALLAH S.W.T

ALLAH SWT menjelaskan bahawa orang yang akan memasuki syurga-Nya kelak
adalah dalam keadaan berkumpulan. Ia dijelaskan dalam firman-Nya yang
bermaksud: “Dan orang yang bertakwa kepada Rabb-nya dibawa ke syurga
berombongan, apabila mereka sampai ke syurga itu, pintunya terbuka dan
berkatalah kepada mereka penjaganya: Kesejahteraan dilimpahkan atasmu,
berbahagialah kamu, masukilah syurga ini, sedang kamu kekal di
dalamnya.” (QS Az-Zumar: 73)

Ibn Kathir menjelaskan, setiap orang yang bertakwa akan menuju ke syurga
bersama-sama dengan kelompok mereka seperti nabi bersama nabi, golongan
syuhada bersama kumpulan syuhada, golongan ulama bersama kumpulan ulama,
orang yang jujur bersama orang yang jujur dan begitulah seterusnya.
Dalam erti kata lain, setiap orang dikumpulkan sesuai dengan kumpulan
mereka.

Begitu pun, di kalangan kelompok manusia di atas, Rasulullah SAW adalah
orang yang pertama sekali memasuki syurga. Hal ini dijelaskan oleh Anas
bin Malik bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Aku mendatangi pintu syurga
pada hari kiamat, lalu aku meminta dibuka. Penjaga berkata: Siapa
engkau: Aku Muhammad. Penjaga berkata: Aku diperintahkan untuk tidak
membukakannya untuk seorang pun sebelummu.” (HR Muslim)

Selepas Rasulullah SAW memasukinya, barulah kumpulan lain akan
memasukinya mengikut pintu syurga yang ditentukan berdasarkan amalan
mereka. Keadaan ini dijelaskan oleh Abu Hurairah, bahawa Rasulullah SAW
bersabda: “Barang sesiapa yang berinfak dengan emas dan perak daripada
hartanya di jalan Allah, maka dia akan dipanggil dari mana-mana pintu
syurga. Syurga itu ada beberapa pintu. Sesiapa yang rajin menunaikan
solat, maka dia akan dipanggil dari pintu solat. Sesiapa yang rajin
bersedekah, maka dia akan dipanggil dari pintu sedekah. Sesiapa yang
berjihad, akan dipanggil dari pintu jihad dan sesiapa yang berpuasa, dia
akan dipanggil dari pintu ar-Rayyan."

Hadis itu menjelaskan syurga mempunyai beberapa pintu. Rasulullah SAW
menjelaskan bahawa syurga itu memiliki lapan pintu. Ia dijelaskan oleh
Umar al-Khattab bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Tidaklah salah seorang
di antara kamu berwuduk, kemudian menyempurnakan wuduknya, lalu membaca:
Aku bersaksi bahawa tidak ada yang hak kecuali Allah Maha Esa, yang
tiada sekutu bagi-Nya dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan
Rasul-Nya, melainkan dibuka baginya pintu-pintu syurga yang berjumlah
lapan pintu dan ia masuk dari pintu mana saja yang ia kehendaki.” (HR
Muslim)

Pintu syurga ada lapan, tetapi jarak di antara satu pintu dengan yang
lain amat jauh, sejauh di antara Makkah dan Hajar (sebuah kota di
Bahrain). Jarak ini dijelaskan dalam hadis daripada Abu Hurairah, di
mana beliau berkata: “Allah berfirman: Wahai Muhammad, masukkan umatmu
yang tidak dihisab melalui pintu sebelah kanan. Mereka bebas masuk pintu
lainnya bersama orang lain." Rasulullah SAW bersabda: Demi Tuhan yang
jiwa Muhammad ada di tangan-Nya, jarak di antara dua daun pintu syurga
adalah seperti Makkah dan Hajar atau di antara Hajar dan Makkah.” (HR
Bukhari & Muslim).

Di dalam syurga, nikmatnya tidak terhingga, sehingga digambarkan
kenikmatannya adalah sesuatu yang belum pernah terlihat oleh mata, belum
pernah terdengar oleh telinga dan tidak pernah juga terlintas dalam
fikiran manusia.

Di dalam al-Quran, Allah menyifatkan syurga itu dengan beberapa keadaan
seperti firman-Nya: “Di dalamnya ada sungai-sungai daripada air yang
tidak berubah rasa dan baunya, sungai-sungai daripada susu yang tidak
berubah rasanya, sungai-sungai daripada khamar yang lazat rasanya bagi
peminumnya dan sungai-sungai daripada madu yang disaring dan mereka di
dalamnya memperoleh segala macam buah-buahan.” (QS Muhammad: 15)

Mengenai sifat syurga di atas, Rasulullah SAW juga bersabda: “Di dalam
syurga itu ada lautan susu, lautan air, lautan madu dan lautan khamar.
Sungai-sungai itu mengalir daripadanya.” (HR At-Tirmidzi).

Di dalam syurga kelak, tidak akan ada penghuninya yang tidak menikah.
Hal ini dijelaskan oleh Abu Hurairah, di mana Rasulullah SAW bersabda:
“Sesungguhnya rombongan pertama yang masuk syurga seperti bulan pada
malam purnama dan rombongan seterusnya seperti cahaya bintang yang
bersinar di langit, masing-masing daripada mereka mempunyai dua isteri
yang mana mereka dapat melihat sum-sum betisnya daripada luar kulit dan
di dalam syurga tidak ada orang yang tidak menikah.” (HR Bukhari & Muslim).

Malah, mereka diberikan oleh Allah rumah yang diperbuat daripada mutiara
dan ruangnya amat luas tidak terhingga. Keadaan ini dijelaskan oleh
Rasulullah SAW dalam sabda Baginda: “Sesungguhnya di syurga ada rumah
yang diperbuat daripada mutiara yang mempunyai ruang yang luas.” (HR
Bukhari)

Ketika Rasulullah SAW di isra'kan, Baginda diperlihatkan bagaimana rumah
dan keadaan tanah di dalam syurga seperti disabdakan oleh Baginda yang
bermaksud: “Di dalamnya ada kubah-kubah permata dan tanahnya adalah
minyak wangi.” (HR Bukhari & Muslim)

Disebutkan di dalam kitab “ KASYFUL GHAIBIAH” yang ditulis oleh Syeikh
Zainal Abidin bin Muhammad Al-Fathani menerangkan tentang keadaan syurga
dan penduduknya kelak, berkata Ibnu Abbas: “Bahawa syurga itu mempunyai
8 buah pintu gerbang iaitu:

1. Pintu masuk untuk para nabi, syuhada, orang-orang dermawan, orang
yang mendermakan hartanya di jalan Allah. Di atas pintu tersebut
tertulis dua kalimah syahadah yang indah.

2. Pintu masuk bagi orang yang sangat rapih, memenuhi syarat dan rukun
serta meneliti fardhu dan sunnahnya dalam solat.

3. Pintu masuk bagi mereka yang suka mengeluarkan zakat dengan hati yang
tulus ikhlas semata-mata kerana Allah.

4. Pintu masuk orang-orang yang suka menyeru dan mengajak kepada kebaikan.

5. Pintu masuk bagi orang-orang yang dapat mengekang nafsunya dari
melakukan perbuatan yang diharamkan dalam Islam.

6. Pintu masuk bagi orang yang melakukan rukun Islam yang kelima iaitu
melakukan haji dan umrah yang mabrur.

7. Pintu masuk bagi orang-orang yang membela dan berjuang di jalan Allah.

8. Pintu masuk bagi orang yang berbakti kepada kedua orang tuanya,
keluarganya serta sanak saudaranya.

Demikian keterangan yang dinyatakan dalam hadis dimana syurga-syurga itu
telah disediakan oleh Allah dengan beberapa tingkatan yang akan
diberikan kepada hambaNYA sesuai dengan amal perbuatan masing-masing.

Diceritakan, ketika semua para hamba Allah telah dihisab dan telah
menerima buku catatan amalnya yang diterima dengan tangan kanan mereka,
pada waktu itu semua manusia merasa gembira yang tidak terkira, sehingga
mereka yakin bahawa Allah akan memasukkan mereka ke dalam syurga yang
penuh dengan kenikmatan. Manakala mereka akan memasuki gedung yang indah
itu, mereka akan disambut oleh 'wildan' (pelayan muda) yang memang sudah
sekian lama menanti kehadiran orang yang akan mengisi gedung tersebut
(syurga).

Demikianlah keadaan gedung-gedung itu yang sangat indah bentuknya
sedangkan lantainya dihampar dengan permaidani yang indah pula dan di
dalamnya mengalir air sungai yang ditumbuhi oleh pohon-pohon yang sangat
rendang dan buahnya yang manis dan lazat.

Firman Allah SWT: "Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang
beriman dan berbuat baik, bahawa bagi mereka disediakan syurga-syurga
yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Setiap mereka diberi rezeki
buah-buahan dalam syurga-syurga itu, mereka mengatakan: " Inilah yang
pernah diberikan kepada kami dahulu ". Mereka diberi buah-buahan yang
serupa dan untuk mereka di dalamnya ada isteri-isteri yang suci dan
mereka kekal di dalamnya." (QS Al-Baqarah: 25)

Dengan mata air terpancar, taman syurga yang terhidang dengan segala
kelazatan adalah destinasi yang aman dan sentosa. Mereka yang
menghuninya kekal di dalamnya, tidak akan merasai kematian lagi.

Terdapat pohon-pohon dan buahan. Sungai mengalir di bawah syurga. Ada
air yang tidak berubah (rasa dan baunya). Terdapat beberapa sungai dari
arak yang lazat bagi orang yang meminumnya dan beberapa sungai dari madu
yang suci bersih.

Penghuninya dilayan anak muda yang beredar di sekitar mereka, yang
cantik seolah-olah seperti mutiara yang tersimpan sebaik-baiknya.

“Dan diedarkan kepada mereka bejana dari perak dan piala-piala minuman
yang keadaannya laksana kaca (nampak jelas isinya) - (keadaannya
laksana) kaca, (sedang ia) dari perak, pelayan-pelayan itu menentukan
kadar isinya sekadar yang cukup betul dengan kehendak penggunanya dan
mereka di dalam syurga itu diberi minum sejenis minuman yang campurannya
daripada zanjabil - iaitu sebuah mata air di dalam syurga yang
disebutkan sifatnya sebagai salsabil dan mereka dilayani oleh anak-anak
muda lelaki yang tetap kekal (dalam keadaan mudanya), yang sentiasa
beredar di sekitar mereka, apabila engkau melihat anak-anak muda itu
nescaya engkau menyangkanya mutiara yang bertaburan.” (QS Al-Insaan: 15-19)

Di syurga juga terdapat teman-teman yang baik akhlaknya lagi cantik
rupanya, iaitu bidadari yang hanya tinggal di tempat tinggal
masing-masing. Bidadari ini cantik berseri seperti permata delima dan
marjan. Kulit mereka putih melepak, cantik matanya, malah pandangannya
tertumpu kepada mereka semata-mata.

Bidadari ini juga tidak pernah disentuh oleh manusia mahupun jin. Mereka
bersenang lenang, bergurau senda di atas cadar hijau warnanya dan
permaidani yang sangat indah. Golongan yang sangat bertuah ini disebut
sebagai 'Ashaabul Yamiin' (golongan kanan).

Wallahua'lam.

Monday 11 August 2014

Apabila Sangkakala Ditiup..


✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri. 

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman marhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati. 

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi. 

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih. 

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak. 

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka. 

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat. 

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan. 

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun. 

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga. 

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah: 
ⅰ- Pemimpin yang adil.
ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.
ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah. 

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan. 

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi. 

✐ ‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat. 

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana. 

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin. 

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.  

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah. 

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin. 

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa. 

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab. 

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang. 

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana. 

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat. 

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat : 
ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab. 
ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab. 
ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka. 
(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.) 

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain. 

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya. 

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya. 

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka. 
Rujukan: