Sunday 22 May 2011

Nur Allah ( S W T) ..

Bismillahirohmanirahim,

Pengenalan Nur ( cahaya )

Nur atau cahaya itu ialah sesuatu yang menyebabkan kita nampak dengan jelas akan sesuatu. Baik dengan mata kepala kita atau mata hati. Ia adalah perlu untuk kehidupan manusia terutama dalam kehidupan yang berhubung dengan agama dan penerimaan petunjuk atau hidayah daripada Allah s.w.t.

Firman Allah :

" Allah ( pemberi ) cahaya ( kepada ) langit dan bumi. Perumpamaan cahayaNya adalah seperti sebuah lubang besar yang tidak tembus, yang di dalamnya ada pelita. Pelita itu di dalam kaca dan kaca itu seakan-akan bintang ( yang bercahaya ) seperti mutiara yang dinyalakan dari pohon yang banyak berkahnya, ( iaitu ) pohon zaitun yang tidak tumbuh di sebelah Timur ( sesuatu ) dan tidak ( pula ) tumbuh di sebelah Barat. Yang minyaknya ( sahaja ) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak di sentuh api. Cahaya di atas cahaya ( berlapis-lapis ), Allah membimbing kepada cahayaNya siapa yang dikehendaki dan Allah membuat perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu."
( Surah An Nur Ayat 35 )

Menurut pembahagian,nur itu terbagi kepada dua,iaitu:

Nur Lahir (Hissi) iaitu cahaya menolong kita melihat sesuatu dengan mata kepala kita seperti cahaya sinaran matahari yang memberi kita cahaya terang dikala siang.
Nur Batin (Ma’nawi) iaitu cahaya monologi kita melihat dengan mata hati terhadap sesuatu yang ghaib atau memahami sesuatu hakikat atau pengertian.
Nur Batin ini terbagi pula kepada 8 jenis,iaitu:

  1. Nur Al-Iman : Cahaya keimanan iaitu cahaya sejati yang dapat menembusi segala kegelapan dimana akan ternyata keagungan dan keesaan Allah s.w.t menyinari hati insan.
  2. Nur Al-Qalb : Cahaya hati iaitu cahaya yang wujud dengan sempurna dengan memperoleh sinaran cahaya daripada nur Al-Iman.
  3. Nur Ar-Ruh : Cahaya Ruh (jiwa) iaitu cahaya yang diperoleh dengan sebab kepatuhan yang sungguh-sungguh kepada Allah dan menyucikan peribadi dari perlakuan liar dan adat resam yang merugikan sehingga ruhnya dapat berhubung dengan alam malaikat.
  4. Nur An-Nafs : Cahaya pribadi yang wujud dengan sempurna berikutan dengan memperoleh sinaran dari pada Nur Ar-Ruh.
  5. Nur As-Sirr : Cahaya rahsia yang diperoleh dengan mengenal Allah dengan sebenar-benar pengenalan yang diikuti dengan hubungan kepada Maha Pencipta tanpa selainNya sehingga dapat menyaksikan keajaiban kebesaran Ilahi di Alam Malakut dan Alam Mulk dan Syahada.
  6. Nur Al-Aql : Cahaya akal yang wujud dengan sempurna dengan memperoleh sinaran cahaya daripada Nur As-Sirr.
  7. Nur Al-Qur’an : Cahaya Qur’an yang merupakan Nur Allah s.w.t. yang berhubung rapat dengan DzatNya Yang Maha Tinggi. Hakikat Nur ini adalah diserahkan kepada Allah.Cuma diketahui bahwa nur inilah yang menimbulkan Nur As-Sirr dan nur yang lain.
  8. Nur Al-kasyaf; Cahaya singkapan iaitu Nur Al-Qur’an yang merupakan nur yang paling tinggi dan mamberi kesan yang istimewa. Nur ini dapat menggilapkan cermin hati para insan dengan membaca ayat-ayat suci,dzikrullah (takbir,tahmid,tasbih,taqdis dan lain-lain); juga dengan memakan makanan yang halal, berlaku ikhlas, berpuasa meninggalkan sesuatu yang memesongkan, sentiasa membersihkan diri dan peribadi dengan mengekalkan wudhu’ dan menjaga segala waktu untuk ketaatan dan berbakti kepada Allah s.w.t.
Allah berfirman:

"Wahai manusia,sungguhnya telah datang kepadamu bukti kebenaran dari tuhanmu (nabi Muhammad dan mujizatnya); dan kami telah menurunkan kepadamu satu cahaya (Al-Qur’an) yang terang benderang."
( Surah An-Nisaa’ Ayat 174 )

Menurut golongan Sufi bahwa nur ini memungkinkan mengangkat pandangan kepada ‘Arasy dan Kursi dan menyaksikan segala nur-nur yang indah hingga terbuka segala rahsia-rahsia alam dan bermacam-macam rupa alam ghaib

Nur inilah yang menyelubungi peribadi Nabi Muhammad s.a.w sehingga beliau dapat memandang atau mengetahui sesuatu dengan izin Allah. Dikala beliau pulang dari pengembaraan Isra’ dan mi’raj, orang-orang kafir mengerumuni beliau bagi menguji kebenaran pelajarannya. Mereka menanyakan sifat-sifat masjid Al-Aqsa dengan detail;tetapi pertanyaan itu dapat dijawab oleh nabi dengan tepat sehingga segolongan manusia merasa hairan dan kagum lalu mempercayai kebenaran nabi s.a.w.

Nur inilah yang membukakan pandangan kepada Khalifah Umar b.Al-Khattaab yang berada di kota Madinah dapat melihat daerah Nahawand dan melihat panglima dan tentara-tentara Islam yang sedang berjuang menyerang tentara-tentara Persi dibawah raja Yazdajird III dimana beliau mengeluarkan perintah menggempur musuh dengan hebat. Suara umar didengar pula oleh panglima Hudzaifah Al-Yaman sehingga beliau berjaya menumpaskan mereka.

Pada suatu masa ditanyakan Rasulullah s.a.w. dengan pertanyaan: "Apakah Nur itu?"

Beliau menjawab: "Apabila nur itu memasuki hati maka lega dan lapanglah hati itu." Kemudian ditanyakan lagi: "Bagaimanakah tandanya?" Sabdanya: "Hati itu tidak lupakan perkembaliannya ke Darul Khuld (negeri Akhirat) Dia tidaklah bermasyghul (berleka-leka) dengan keduniaan kerana dunia ini adalah tempat perayaan (dan Percubaan).Hati itu selalu mengingati kematian sebelum tibanya kematian itu."

Abdullah b. Mas’ud pernah berkata:

"Ilmu itu diperoleh bukanlah kerana semata-mata banyak riwayat (sumber biasa), tetapi dia hanya diperoleh dengan nur yang dicampakkan Allah ke dalam hati seseorang.

Firman Allah :

"Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk."
( Surah al-Qashash Ayat 56 )

MADAH.
Tuntutlah Ilmu, Beramallah daripada Ilmu yang berguna
Allah tidak memandang rupamu, hartamu,
Allah memandang Taqwamu.Ingatlah Iman itu tidak akan datang melayang bertahta di Hati!

FakirilAllah.

Tuesday 17 May 2011

Nama Syaitan di dalam Surah Al-fatihah

Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat, apabila cacat bacaannya maka rosaklah solat. Oleh itu perbaikilah bacaannya dengan ilmu tajwid. Bukan setakat bacaannya saja rosak malah kita menyebut nama syaitan di dalam solat kita. Berikut diperturunkan nama syaitan laknat yang wujud di dalam Al-Fatihah, sekiranya kita tidak berhati-hati.
Nama syaitan;

1. DU LI LAH (bila dibaca tiada sabdu) sepatutnya DULILLAH

2. HIR ROB (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya HI ROB

3. KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KI YAU

4. KANNAK (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAK

5. KANNAS (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAS
SIROTHOLLAZI............. sehingga habis hendaklah dibaca tanpa henti.

AMIN — hendaklah mengaminkan Al-Fatihah dengan betul iaitu AA — dua harakat, MIN— 3 harakat, semoga Amin kita bersamaan dengan Amin malaikat.

Insya-Allah. semoga kita menjadi orang yang sentiasa membaiki bacaannya

Sunday 15 May 2011

Wasiat Rasulullah SAW berhubungan dengan jimak

WASIAT RASULULLAH S.A.W.

ADAB UZ-ZIFAF


Ahmad telah menceritakan :
Telah menceritakan kepada kami oleh Amru bin Hafsah dan Abu Naar dari Muhammad bin Al-Haitham dari Ishak bin Hanjih, dari Husaif dari Mujahid daripada Al-Khudri yang berkata : Rasulullah s.a.w. telah berwasiat kepada Saidina Ali bin Abi Talib r.a di mana baginda telah bersabda :

1. Wahai Ali, bila pengantin perempuan masuk ke dalam rumahmu, maka (suruh ia) tanggalkan kasutnya ketika ia duduk dan (suruh ia) membasuh kedua-dua kakinya. Maka sesungguhnya apabila kamu berbuat demikian Allah mengeluarkan tujuh puluh ( 70 ) jenis kefaqiran dari rumah kamu, dan Allah s.w.t. menurunkan tujuh puluh ( 70 ) rahmat yang sentiasa menaungi di atas kepala pengantin sehingga sentiasa keberkatan itu meratai setiap penjuru rumahmu dan pengantin itu sejahtera dari penyakit gila, sawan (gila babi) dan sopak selama mana ia berada di dalam rumah tersebut. Laranglah pengantin itu daripada memakan dan meminum empat ( 4 ) jenis makanan ini pada minggu pertama perkahwinan iaitu :

1. Susu 2. Cuka 3. Coriander (Ketumbar) 4. Apple Masam

Saidina Ali r.a bertanya :
Wahai Rasulullah, mengapakah empat jenis makanan ini di larang..?

Baginda menjawab :
Kerana rahim perempuan itu kering dan sejuk, dengan sebab dari empat perkara (makanan) ini untuk menghalang dari dapat anak. Sesungguhnya tikar di penjuru rumah adalah lebih baik daripada perempuan yang tidak dapat anak.

Saidina Ali r.a bertanya :
Wahai rasulullah, mengapakah cuka itu di larang..? (semasa haid dan semasa minggu pertama perkahwinan).

Baginda menjawab :
Apabila ia minum cuka semasa haid, sesungguhnya haidnya itu tidak akan bersih selama-lamanya secara sempurna.

Mengenai Coriander (ketumbar) ia mengganggu haid di dalam perutnya dan menyukarkan kepadanya kelahiran.

Tentang Apple masam, ia memotong haid sebelum masanya maka menjadikan haid itu berlalu begitu saja dengan sebabnya.

2. Wahai Ali..! janganlah engkau berjimak dengan isterimu pada awal (hari pertama) bulan, pada pertengahannya (sehari) dan pada akhir (dua hari) di hujung bulan. Maka sesungguhnya penyakit gila, gila babi dan sopak mudah mengenainya dan anaknya.

3. Wahai Ali..! janganlah berjimak dengan isterimu selepas zuhor, sesungguhnya jika Allah s.w.t. mengurniakan kepada kamu berdua anak kerana jimak pada waktu itu, maka ia akan bermata juling dan syaitan sangat suka kepada manusia yang bermata juling.

4. Wahai Ali..! janganlah bercakap-cakap semasa jimak, sesungguhnya jika Allah s.w.t. mengurniakan kepada kamu berdua anak dengan jimak yang demikian, maka anak itu tidak selamat daripada bisu.

5. Wahai Ali..! janganlah lihat kepada faraj perempuanmu dan jagalah pandanganmu sewaktu berjimak, (jika tidak) sesungguhnya mewarisi buta  iaitu anak.

6. Wahai Ali..! janganlah berjimak dengan perempuanmu dengan syahwat terhadap perempuan lain, maka sesungguhnya yang demikian itu jika Allah s.w.t. mengurniakan kepadamu berdua anak, anak itu akan menjadi pondan yang bersifat benci dan hina.

7. Wahai Ali..! jika kamu berjunub di tempat tidur, janganlah membaca Al-Quran, maka sesungguhnya aku bimbang akan turun kepada kamu berdua api (bala) dari langit yang membakar kamu berdua.

8. Wahai Ali..! janganlah berjimak dengan isterimu kecuali ada padamu satu tuala dan pada isterimu satu tuala.

9. Wahai Ali..! janganlah kamu berdua menyapu dengan menggunakan satu tuala, nanti akan jatuh syahwat keatas syahwat (salah seorang akan kuat syahwatnya daripada yang lagi satu), maka sesungguhnya yang demikian itu akan mengakibatkan permusuhan kemudian membawa kamu berdua kepada berpecah dan talak.

10. Wahai Ali..! janganlah kamu berjimak dengan isterimu secara berdiri, maka sesungguhnya yang demikian itu daripada perbuatan kaldai, jika Allah s.w.t. mengurniakan kepada kamu berdua anak, maka anak itu sentiasa kencing di tempat tidur seperti kaldai yang suka kencing di merata-rata tempat.

11. Wahai Ali..! janganlah berjimak dengan isterimu pada malam Aidil Fitri (Raya Puasa), maka sesungguhnya jika Allah s.w.t. mengurniakan kepada kamu berdua anak anak itu seorang yang cacat dan tidak mendapat anak baginya kecuali sudah tua.

12. Wahai Ali..! janganlah kamu berjimak dengan isterimu pada malam Aidil Adha, maka sesungguhnya jika kamu berdua berjimak pada malam tersebut, apabila Allah s.w.t. mengurniakan kepada kamu berdua anak aku bimbang ia akan menjadi seorang yang berjari enam atau empat.

13. Wahai Ali..! janganlah kamu berjimak dengan isterimu di bawah cahaya matahari (secara langsung  direct) dan terkena warna (cahayanya), kecuali kamu mengenakan tutupan (bumbung), jika tidak maka sesungguhnya kalau Allah mengurniakan kepada kamu berdua anak, nanti anak itu akan menjadi seorang sentiasa hidup dalam meminta-minta dan faqir sehingga mati.

14. Wahai Ali..! janganlah kamu berjimak dengan isterimu di bawah pohon kayu yang berbuah, maka sesungguhnya jika Allah s.w.t. mengurniakan kamu berdua anak, nanti anak itu akan menjadi seorang tukang gojo, tukang sebat atau seorang ketua yang bengis,

15. Wahai Ali..! janganlah kamu berjimak dengan isterimu sewaktu antara azan dan iqomah, jika berjimak pada waktu demikian, sesungguhnya jika Allah mengurniakan anak pada kamu berdua, nanti ia menjadi seorang yang menumpahkan darah.

16. Wahai Ali..! janganlah kamu berjimak dengan isterimu semasa ia hamil kecuali kamu berdua berwudhu, jika tidak maka sesungguhnya jika Allah s.w.t. mengurniakan kamu berdua anak, nanti ia akan menjadi seorang yang buta hati dan bakhil tangan.

17. Wahai Ali..! janganlah kamu berjimak dengan isterimu pada pertengahan (Nisfu) Syaban, maka sesungguhnya yang demikian itu jika Allah s.w.t. mengurniakan kamu berdua anak,nanti anak itu akan mempunyai tanda yang jelek pada muka dan rambutnya.

18. Wahai Ali..! janganlah kamu berjimak dengan isterimu pada akhir bulan (yakni tinggal dua hari) maka sesungguhnya yang demikian itu jika Allah s.w.t. mengurniakan kepada kamu berdua anak nanti anak tersebut menjadi seorang yang sentiasa perlu meminta-minta.

19. Wahai Ali..! janganlah kamu berjimak dengan isterimu dengan syahwat terhadap saudara perempuannya (ipar kamu) kerana yang demikian itu sesungguhnya kalau Allah s.w.t. mengurniakan kepada kamu berdua anak, nanti anak itu akan menjadi penolong dan pembantu kepada orang yang zalim dan pada tangannya membuat kebinasaan kepada manusia.

20. Wahai Ali..! janganlah kamu berjimak dengan isterimu di atas loteng maka sesungguhnya yang demikian itu jika Allah s.w.t. mengurniakan anak kepada kamu berdua nanti anak itu menjadi seorang munafiq, pelampau yang melewati batas.

21. Wahai Ali..! janganlah kamu berjimak dengan isterimu pada malam kamu hendak keluar musafir kerana yang demikian itu sesungguhnya kalau Allah s.w.t. mengurniakan kepada kamu berdua anak, ia akan membelanjakan harta kepada yang tidak Haq, dan Rasulullah s.a.w. membaca ayat Al-Quran : Innal Mubazziriina kaanu  ikhwan Nas  Syayathin.

22. Wahai Ali..! janganlah kamu berjimak dengan isterimu bila kamu keluar bermusafir dalam tempoh tiga hari tiga malam, maka yang demikian itu sesungguhnya bila Allah s.w.t. mengurniakan kepada kamu berdua anak, nanti ia menjadi seorang pembantu kepada setiap orang yang zalim.

23. Wahai Ali..! janganlah kamu berjimak dengan isterimu pada awal malam, maka sesungguhnya jika dikurniakan anak kepada kamu berdua, ia menjadi seorang tukang sihir, sunglap, dan menghendaki dunia daripada akhirat.


ANJURAN BERJIMAk

24. Wahai Ali..! jika kamu berjimak dengan isterimu bacalah : Allahumma Jannibnis Syaitan Wajanibis Syaitan Mimma Rozaktani. Maka yang demikian itu kalau Allah s.w.t. mengurniakan kepada kamu anak, tidak dimudaratkan oleh syaitan terhadapnya selama-lamanya.�

25. Wahai Ali..! hendaklah kamu berjimak dengan isterimu pada malam Isnin maka sesungguhnya jika Allah s.w.t. mengurniakan kepada kamu berdua anak, ia akan menjadi seorang yang berpegang teguh kepada kitab Allah (Al-Quran) dan redha terhadap segala pemberian Allah s.w.t. (baik dan buruk Qada dan Qadar Allah).

26. Wahai Ali..! jika kamu berjimak dengan isterimu pada malam Selasa, Allah s.w.t. akan memberi kepada kamu berdua anak yang mendapat nikmat Mati Syahid sesudah syahadah : Anla ilahaillallah wa anna Muhammada ar-Rasulullah dan Allah s.w.t. tidak azabkannya (turun bala kepadanya) bersama-sama orang musyrikin, mulutnya berbau harum yang akan melembutkan hati orang, bersih lidahnya daripada mengumpat, berdusta dan mengadu-domba.

27. Wahai Ali..! jika kamu berjimak dengan isterimu malam Khamis, maka Allah s.w.t. akan mengurniakan kepada kamu berdua anak yang bijaksana, atau seorang yang alim,di kalangan orang-orang yang alim.

28. Wahai Ali..! jika kamu berjimak dengan isterimu sewaktu matahari di tengah langit, Allah s.w.t. mengurniakan kepada kamu berdua seorang anak yang tidak di hampiri syaitan sehingga ia beruban (tua) dan menjadi seorang yang faqih serta Allah s.w.t. rezekikan kepadanya keselamatan agama dan dunia.

29. Wahai Ali..! jika kamu berjimak dengan isterimu pada malam Jumaat dan nanti anak kamu berdua adalah seorang pemidato yang berwibawa dan petah.

30. Wahai Ali..! jika kamu berjimak dengan isterimu pada hari Jumaat, selepas Asar, Allah s.w.t. akan kurniakan seorang anak yang terkenal, masyhor dan alim.

31. Wahai Ali..! jika kamu berjima dengan isterimu pada malam Jumaat selepas Isyak yang akhir, maka sesungguhnya di harapkan anakmu nanti menjadi seorang yang abdal (terkemuka),

WAHAI ALI PELIHARALAH WASIATKU INI SEBAGAIMANA AKU TELAH MEMELIHARANYA DARI JIBRIL A.S.
(1*) Al-Ikhtisyaah, ms 132-135, As-Saduq, Al-Faqih ms 456, Al- Ilal ms 174.

Wednesday 11 May 2011

Sifat fizikal Rasulullah s.a.w. sebagai Insan Teragung


Nabi Muhammad s.a.w. meskipun sama kejadiannya dengan manusia lain di muka bumi ini, namun bentuk lahiriah dan rohaniahnya tidak sama. Baginda mempunyai keistimewaan yang sama sekali tidak terdapat pada manusia-manusia biasa.

Sebagai manusia yang terbaik di muka bumi ini, Baginda dianugerahkan dengan keperibadian dan perwatakan yang istimewa kerana padanyalah terdapat contoh untuk diteladani.

Umum mengetahui keadaan yang zahir adalah gambaran yang terjelma dari unsur-unsur batin. Rupa paras seseorang boleh membantu menjelaskan keperibadian setiap individu. Ciri-ciri seperti bentuk badan, sifat fizikal dan rupa bentuk anggota adalah menggambarkan tentang akal dan akhlak seseorang. Begitulah dengan Nabi Muhammad s.a.w. yang mempunyai bentuk badan yang indah dan segak, namun tidak dapat digambarkan oleh mana-mana pelukis potret di dunia ini. Allah mengharamkan penggambaran potret Baginda oleh sesiapa saja. Sungguhpun begitu sifat-sifat kecantikan baginda masih boleh diillusikan melalui pertuturan dan riwayat para sahabat dan tabi'in.

Begitu indahnya sifat fizikal Baginda, sehinggakan seorang ulama Yahudi yang pada pertama kalinya bersua muka dengan Baginda lantas melafazkan keIslaman dan mengaku akan kebenaran apa yang disampaikan oleh Baginda. Ulama Yahudi berkenaan terpukau dengan raut paras dan akhlak baginda yang sudah tentunya milik seorang Rasul Agung di muka bumi ini.

Para sahabat yang sentiasa bersamanya sentiasa meneliti bentuk tubuh tokoh kesayangannya secara terperinci. Di antara kata-kata appresiasi mereka yang pernah melihat baginda s.a.w. :

Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah. Aku melihat cahaya memancar dari lidahnya.

Seandainya kamu melihat Rasulullah, kamu akan merasa seolah-olah sedang melihat matahari terbit.

Aku pernah melihat Rasulullah s.a.w. di bawah sinaran bulan. Aku bandingkan wajahnya dengan bulan, akhirnya aku sedari bahawa Rasulullah s.a.w. jauh lebih cantik daripada sinaran bulan.

Rasulullah s.a.w. seumpama matahari yang bersinar. Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah s.a.w.

Apabila Rasulullah s.a.w. berasa gembira, wajahnya bercahaya seperti bulan purnama dan dari situ kami mengetahui yang baginda sedang gembira.

Kali pertama memandangnya, sudah tentu kamu akan terpesona

Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat

Wajahnya seperti bulan purnama

Dahi Baginda luas, raut kening tebal, terpisah di tengahnya. Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.

Mata Baginda hitam dengan bulu mata yang panjang

Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut.

Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.

Mulut baginda sederhana luas dan cantik

Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.

Apabila berkata-kata cahaya kelihatan memancar dari giginya

Janggutnya penuh dan tebal menawan

Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca. Warna lehernya putih seperti perak sangat indah.

Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya

Rambutnya sedikit ikal

Rambutnya tebal kadang-kadang menyentuh pangkal telinga dan kadang-kadang mencecah bahu tapi disisir rapi

Rambutnya terbelah di tengah

Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat

Dadanya bidang dan selaras dengan perut. Luas bidang antara kedua bahunya lebih daripada biasa

Seimbang antara kedua bahunya

Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya , jarinya juga besar dan tersusun dengan cantik

Aku tidak pernah menyentuh sebarang sutera yang tipis mahupun tebal yang lebih lembut daripada tapak tangan Rasulullah s.a.w.

Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik. kakinya berisi, di tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air. Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.

Warna kulitnya tidak putih seperti kapur atau coklat tapi campuran antara coklat dan putih. Warna putihnya lebih banyak.

Warna kulit Baginda putih kemerah-merahan

Warna kulitnya putih tapi sehat

Kulitnya putih lagi bercahaya

Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh

Badannya tidak gemuk

Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak

Perutnya tidak buncit

Badannya cenderung kepada tinggi. Semasa berada di kalangan orang ramai, baginda kelihatan lebih tinggi daripada mereka

Sekalipun baginda miskin dan lapar tapi tubuhnya lebih gagah dan sihat daripada orang yang cukup makan.Aku tidak pernah melihat seorang lelaki yang lebih gagah dan berani daripada Rasulullah s.a.w.

Begitu hebat personaliti dan ketokohan Baginda s.a.w., makhluk terpuji dan teragung di muka bumi. Kesimpulannya Nabi Muhammad s.a.w. adalah manusia agung yang ideal dan sebaik-baik contoh sepanjang zaman.
 
Iktibar

Nabi Muhammad s.a.w. adalah manusia terbaik pilihan Allah.
Sifatnya yang terpuji merangkumi aspek fizikal dan rohani.
Atas sifatnya yang superior inilah baginda dilantik menjadi pemimpin seluruh manusia di dunia ini.
Baginda adalah manusia mithali yang serba lengkap dan serba kamil dan layaklah baginda tidak disentuh sebarang dosa lagi bersifat dengan maksum. Kepimpinan Baginda sepatutnya menjadi contoh teladan kepada semua manusia di muka bumi ini. Barangsiapa mentaati Allah tanpa mengakui kerasulan Nabi s.a.w., nescaya Allah tidak menerima keimanannya.

Mengapakah Anda Berhutang?

Agama Islam membenar malah mengharuskan seseorang itu berhutang ketika
berdepan dengan kesusahan dan kesempitan hidup yang melibatkan masalah
kewangan. Dalam masa yang sama, Islam memberi galakkan kepada umatnya
agar memberi bantuan dan pertolongan kepada mereka yang memerlukan
dalam pelbagai bentuk seperti pinjaman secara hutang bagi meringankan
beban yang ditanggung oleh mereka lebih-lebih lagi dalam hal keperluan
asasi.
Firman Allah S.W.T :

Maksudnya :"Sesungguhnya orang-orang lelaki yang bersedekah dan orang-orang
perempuan yang bersedekah, serta mereka memberikan pinjaman kepada
Allah (semata-mata untuk mendapatkan pahala) dengan pinjaman yang baik
(ikhlas) akan digandakan balasannya dan mereka pula akan beroleh pahala
yang mulia" (Al-Hadid : 18)

Firman Allah S.W.T :
Maksudnya :" Dan bertolong-tolonglah kamu pada jalan kebaikan dan ketaqwaan dan
janganlah bertolong-tolong pada perkara dosa dan permusuhan" (Al-Maidah: 2)
Namun demikian, Islam begitu teliti dan amat memandang berat dalam soal
memberi, menerima dan membayar semula hutang tersebut kerana ia
melibatkan hubungan sesama manusia ketika hidup di dunia ini
sehinggalah ke akhirat kelak.

Mengapakah Anda Berhutang?

Ada banyak faktor yang menyebabkan seseorang itu terjebak dalam hutang antaranya ialah :-

1) Ingin memenuhi kehendak dan tuntutan hawa nafsu untuk memiliki sesuatu yang tidak mampu ditunaikan kecuali dengan berhutang.

2) Pengaruh daripada sahabat handai atau jiran tetangga yang sering
memberi galakan untuk berhutang, lantaran itu ia berbuat demikian,
walaupun pada hakikat dirinya itu tidak memerlukan, tetapi hanyalah
untuk berbangga dengan apa yang dimilikinya.

3) Sikap tidak merasa puas dan cukup dengan apa yang telah dimiliki dan
sanggup berhutang demi memenuhi kehendak dan hajatnya tanpa memikirkan
akibat yang mendatang.

4) Kemudahan pinjaman yang disediakan oleh beberapa pihak tertentu
seperti institusi kewangan dan perbankan bagi menggalakkan lagi amalan
berhutang.

5) Berkehendakkan sesuatu benda yang melibatkan metarial dan kebendaan
dengan cepat dan pantas walaupun pada hakikatnya ia tidak mampu berbuat
demikian.

Dalam hal ini jika perkara yang hendak dimiliki itu merupakan keperluan
asasi (dharuriat) seperti makanan, minuman, tempat tinggal, pakaian,
pelajaran dan seumpamanya, maka Islam membenarkan berhutang sebagaimana
dalam sebuah hadis iaitu :-

Maksudnya :"Daripada Abu Hurairah R.A., berkata seseorang ; Ya Rasulullah,
pekerjaan apakah yang paling baik ?, Baginda bersabda 'Memasukkan
kepada saudara kamu kegembiraan atau melunaskan hutangnya atau memberi
roti (makanan) kepadanya."Tetapi jika perkara yang ingin dimiliki itu bukan merupakan perkara
asasi atau penting dalam kehidupan seseorang itu, maka tidak perlulah
ia berhutang, kerana hanya akan menambahkan bebanan lebih-lebih lagi
jika melibatkan institusi kewangan dan perbankan yang mengamalkan
sistem riba'.

Implikasi Amalan Berhutang

1) Penyakit berhutang ini jika diamalkan akan menjadi satu budaya dalam
kehidupan manusiayang boleh mendatangkan kesan negatif kepada pemiutang
seperti muflis disebabkan bebanan hutang yang tinggi serta gagal
melunaskan hutangnya.

2) Jiwa orang yang berhutang tidak akan tenteram dan aman, hidupnya
dalam kancah resah gelisah dihantui oleh bebanan dan tuntutan hutang
yang tinggi.

3) Seseorang yang terbeban dengan hutang itu akan memungkinkan ia
melakukan pelbagai perkara yang dilarang oleh Syarak seperti mencuri
dan menjual maruah diri semata-mata untuk melunaskan hutangnya.

4) Orang yang berhutang akan terikat hidupnya di dunia dan akan
tergantung amalan dan rohnya setelah meniggal dunia sehinggalah
dilunaskan segala hutang piutangnya semasa hidup. Sabda Rasulullah
S.A.W :-
Maksudnya :
"Jiwa orang mukmin akan tergantung dengan hutangnya (iaitu tidak
dihukum selamat atau celaka) sehinggalah dia menjelaskan hutangnya ".

Rasulullah S.A.W pernah berwasiat kepada para sahabat Baginda agar mengurangkan hutang seperti sabdanya :-

Maksudnya :
'Kurangkanlah dirimu daripada melakukan dosa, maka akan mudahlah bagimu
ketika hendak mati. Kurangkanlah daripada berhutang nescaya kamu akan
hidup bebas'

5) Amalan berhutang ini bukan sahaja melibatkan kehidupan dunia
semata-mata, bahkan ia berpanjangan hingga ke hari akhirat. Sabda
Rasulullah S.A.W :-

Maksudnya :
" Sesungguhnya sebesar-besar dosa di sisi Allah ketika seseorang hamba
itu berjumpa dengan Allah nanti selepas dosa besar lain yang ditegah
ialah seseorang lelaki yang berjumpa dengan Allah di hari Hisab dengan
mempunyai hutang yang belum dijelaskan lagi "

6) Mereka yang berhutang walau sebanyak manapun amalan kebaikan yang
dilakukan, ia tidak akan selamat di dunia dan di akhirat sekalipun dia
mati syahid. Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud :-
"Semua dosa-dosa orang yang mati syahid diampuni kecuali hutangnya. " (Riwayat Bukhari, Tarmizi, An-Nasai' dan Ibn. Majah)

Rasulullah S.A.W sendiri tidak akan menyembahyangkan jenazah orang yang
masih mempunyai hutang. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh
Sayyidina Ali Karramallahu Wajhah, bahawa bila didatangkan kepada
Rasulullah S.A.W satu jenazah, Rasulullah S.A.W tidak akan bertanya
tentang amalan si mati, tetapi bertanya apakah si mati mempunyai hutang
atau tidak. Jika si mati mempunyai hutang, baginda menyuruh sahabatnya
menyembahyangkan jenazah tersebut atau baginda meminta sesiapa yang
sanggup menaggung hutang si mati. Jika tiada, maka hutang tersebut akan
diserah atau ditanggung oleh pihak Baitulmal.

Contoh - contoh Dalam Situasi Berhutang

Pelbagai contoh dan situasi behubung dengan hutang yang boleh kita teladani dan insafi antaranya ialah :-

1. Seseorang peniaga membuka sesuatu perniagaan dan memberi kemudahan
berhutang kepada pelanggan-pelanggan, setelah tiba tempoh pembayaran
hutang tersebut, mereka gagal berbuat demikian, perkara ini sudah tentu
akan mendatangkan kerumitan kepada peniaga tersebut untuk meneruskan
perniagaan sehingga boleh menyebabkan perniagaan itu ditutup.

2. Seseorang yang diterima untuk melanjutkan pengajian dengan mendapat
pinjaman biasiswa. Setelah membuat perjanjian untuk membayar balik
pinjaman tersebut dan setelah sampai tempohnya , dia mengabaikan
perjanjian itu. Perkara ini akan menimbulkan kesukaran kepada pihak
yang memberi pinjaman untuk meneruskan perkhidmatan seperti itu kepada
generasi yang akan datang.

3. Bayangkanlah jika seseorang itu berhutang dengan institusi kewangan
yang berkaitan dengan orang ramai umpamanya pinjaman kewangan kerajaan
atau koperasi sudah pasti ia akan menjadi lebih rumit untuk
diselesaikan apabila tiba hari pengadilan di hadapan Allah S.W.T kerana
melibatkan ramai pihak. Oleh itu kita perlu berhati-hati dalam hal
berhutang supaya tidak tergolong dalam golongan-golongan yang tersebut
di atas.

Implikasi Melewat-lewatkan Bayaran Hutang

Apabila seseorang itu berhutang, maka ia wajib membayarnya semula dengan kadar segera setelah berkemampuan berbuat demikian.

Islam menganjurkan antara perkara-perkara yang wajib disegerakan di
atas dunia ini ialah membayar segala hutang piutang selain daripada
menyegerakan pengkebumian jenazah dan mengkahwinkan anak perempuan.

Seseorang yang suka melewat-lewatkan bayaran hutang setelah
berkemampuan untuk membayarnya, boleh mendatangkan kesan yang buruk
dalam kehidupannya bukan sahaja didunia bahkan di akhirat antaranya:-

1) Mereka akan ditimpa kehinaan dan hilang maruahnya
2) Hidup mereka tidak akan mendapat keredhaan dan keberkatan Allah S.W.T
3) Perbuatan mereka itu digolongkan dalam perbuatan zalim
4) Amalan kebajikan mereka tidak akan diterima.

Sabda Rasululah S.A.W:

Maksudya:-
" Penangguhan hutang oleh orang yang berkuasa membayarnya adalah satu
kezaliman, halal maruahnya dan hukuman ke atasnya (iaitu pemberi hutang
boleh mengambil tindakan ke atas diri dan maruahnya)."

Seseorang yang berhutang itu, telah berjanji untuk membayar hutang
mengikut sesuatu tempoh, tetapi dia tidak menepatinya, maka dia
tergolong dalam golongan orang yang munafik sebagaimana sabda
Rasulullah S.A.W yang bermaksud:-

" Tanda-tanda orang munafik itu ada empat iaitu;
1) Apabila bercakap dia mendustainya
2) Apabila berjanji dia memungkirinya
3) Apabila diberi amanah dia mengkhianatinya
4) Apabila bergaduh dia berlebih-lebihan. "

Dalam konteks masyarakat kita pada hari ini terdapat segelintir
masyarakat yang berhutang, tetapi tidak menjelaskan hutang tersebut.
Seringkali kita dengar dan lihat melalui laporan media cetak dan
elektronik menerangkan tentang situasi mereka yang terpaksa berdepan
dengan pelbagai bahaya bukan sahaja kepada dirinya malah turut
melibatakan ahli keluarga yang menjadi mangsa seperti diugut, dipukul,
disamun, dibunuh dan sebagainya.

Dalam masa yang sama, pinjaman hutang yang terlalu tinggi ditambah pula
dengan bunga-bunganya menyebabkan si pemiutang tidak mampu untuk
membayarnya. Disebabkan tidak tahan melalui semua itu, mereka mengambil
jalan pintas dengan membunuh diri dan ada juga dikalangan mereka yang
dibunuh dengan kejam.

Syor Dan Saranan

� Setiap orang diharuskan berhutang tetapi harus diingat janganlah
nilai hutang itu terlalu tinggi sehingga membebankan diri sendiri
apabila hendak membayarnya.

� Setiap hutang akan melibatkan pemberi dan pemiutang. Bagi menjamin
hubungan mesra sesama manusia, adalah menjadi kewajipan dan
tanggungjawab si pemiutang untuk membayar semula apabila sampai tempoh
perjanjiannya. Allah S.W.T berfirman :-

Maksudnya :
" Wahai orang-orang yang beriman, penuhilah serta sempurnakanlah perjanjian" (Al-Ma'idah : 1 )

� Pihak yang memberi hutang perlu mewujudkan satu perjanjian atau
kontrak semasa berlakunya 'akad. Ini bagi mengelakkan sebarang bentuk
penipuan berlaku seperti tidak langsung membayar semula hutang
tersebut. Allah berfirman:-

Maksudnya :
" Wahai orang yang beriman apabila kamu menjalankan sesuatu urusan
dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa tertentu
makan hendaklan kamu menulis (perjanjian hutang dan bayaran) dan
hendaklah ditulis oleh seorang yang adil dan janganlah sesorang penulis
enggan menulis sebagaimana Allah mengajarkan. Hendaklah ia menulis dan
orang yang berhutang merencana dengan jelas dan hendaklah bertakwa
kepada Allah dan janganlah ia mengurangkan sesuatu pun dari hutangnya
itu" (Al-Baqarah : 282)

� Orang yang berhutang hendaklah mempunyai sikap bertanggungjawab di
atas hutangnya. Jangan sekali-kali menangguhkan pembayaran hutang
tersebut apabila mempunyai peluang untuk membayar hutang kerana
perbuatan tersebut digolongkan dalam perbuatan zalim dan dia berhak
mendapat hukuman di atas perbuatannya itu.

� Orang yang berhutang hendaklah tidak terpengaruh dengan anasir-anasir
buruk yang boleh membawa kepada bebanan hutang. Ia perlu mengamalkan
sikap sabar dan cukup dengan apa yang dimiliki.

� Seseorang yang ingin berhutang hendaklah berniat serta bercita-cita
untuk melunaskan hutangnya, semoga Allah akan memudahkan kepadanya
untuk menjelaskan hutang.
Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:-

" Dan barangsiapa yang berhutang, kemudian ia berniat tidak akan
membayar hutangnya, lalu ia mati, maka Allah akan bertanya dihari
Kiamat: Apakah kamu mengira bahawa aku tidak akan menuntut hak
hambaku?, maka diambillah amal kebaikkan orang itu, dan diberikan
kepada orang yang memberi hutang, dan jika tidak mempunyai amal
kabaikkan, maka dosa-dosa orang yang memberi hutang itu akan diberikan
kepada orang yang berhutang"

� Rasulullah S.A.W. mengajar kita supaya sentiasa berdoa kepada Allah
agar dijauh dan dibebaskan dari belenggu hutang dengan doanya yang
masyhur:-

Maksudnya :
" Ya Allah, sesungguhnya aku mohon perlindunganMu dari bebanan hutang dan paksaan dari orang yang memaksa"

Marilah kita bersama-sama menunaikan amanah ini dengan yang
dipertanggungjawabkan itu dengan penuh rasa kejujuran dan komited agar
dengannya kita bebas daripada tanggungan hutang serta mendapatkan
keredhaan Allah S.W.T. di akhirat kelak insyaAllah.
>
Kesimpulan

� Islam sangat mengambil berat dalam soal pembayaran hutang, dalam erti
kata lain pembayaran hutang merupakan suatu syarat untuk mendapatkan
keredhaan Allah S.W.T.

� Seseorang yang berhutang hendaklah berniat dalam hatinya untuk
menunaikan hutang tersebut mengikut tempoh masanya kerana Allah S.W.T
akan memudahkan baginya untuk membayar hutangnya.

� Seseorang yang berhutang janganlah menangguhkan bayaran jika
mempunyai peluang untuk membayarnya kerana perbuatan tersebut adalah
tergolong dalam perbuatan orang yang zalim.

� Kita mesti mempunyai sifat syukur kepada Allah S.W.T. dengan apa yang
telah kita miliki dan melaksanakan sifat amanah serta tanggungjawab
agar kita dilindungi daripada bahaya dunia dan akhirat.